La începutul lunii martie, elevii din Republica Moldova au trecut la învățământul online din cauza pandemiei. Regulile noi au inspirat o tânără învățătoare să se apuce vlogging. Mihaela Petrov, învățătoare la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Bălți, și-a creat un canal de YouTube pe care promovează lecții într-un format distractiv și ușor de înțeles. Primele filmulețe au fost create pentru elevii din clasa a III-ea. Video-urile ei ajung la mii de vizualizări.

Începutul carierei de vlogger

Mihaela Petrov s-a întâlnit cu problema învățământului la distanță și a decis să li se elevilor pentru a găsi cea mai bună soluție.

Am întrebat elevii cu ce se ocupă în timpul liber. Majoritatea mi-au spus că privesc filmulețe pe YouTube. De aici a pornit și ideea de a crea un canal pe YouTube și să încarc acolo lecțiile. Încerc ca lecțiile să fie interactive, cu diverse personaje din desene animate, pentru a avea priză la copii.

Ea susține că schimbarea bruscă nu a îngrijorat-o, ci a devenit o situație potrivită pentru a-și demonstra abilitățile tehnice.

A fost o încercare reușită din prima. În primul rând, cunosc foarte bine PowerPoint. Toate prezentările le fac cu ajutorul acestui program. Încerc să utilizez la maxim toate funcțiile posibile: intrarea, ieșirea cuvintelor, pentru ca să fie totul animat și mai interesant pentru copii.

Familia

Soțul ei și fiul de 6 ani sunt cei mai mari fani ai vloggeriței și o susțin din plin.

Familia m-a susținut în toate. Cel mai impresionat este băiețelul meu de șase ani, care vine și de fiecare dată îmi dă idei despre personajele pe care le-aș putea include în filmulețe.

Maxim, fiul Mihaelei, se declară fanul mamei:

„Îmi place că mămica face lecții pe YouTube. Eu privesc toate lecțiile. Eu sunt fanul mamei.”

Soțul Mihaelei, Igor Petrov, participă și el și susține activitatea de vlogging a soției și va contribui la dezvoltarea canalului de YouTube.

„O susțin, sunt de acord. Cred că se va dezvolta învățământul online. Chiar când o să se revină la regimul normal, acesta va fi mult solicitat atât de elevi, cât și de profesori”

RĂSPUNSUL PUBLICULUI

Filmulețele postate de Mihaela acumulează de la câteva sute la zeci de mii de vizualizări. Lecțiile s-au dovedit pe placul elevilor, care accesează activ canalul de YouTube ale învățătoarei și lasă comentarii pozitive.

Primesc mesaje de la copii, mai ales le primesc pe Messenger: „Când apare următoarea lecție?

Un elev susține: „Aceste lecții la distanță ne oferă posibilitatea ca să ne simțim ca la școală. Noi putem să vizualizăm în reluare aceste videouri.”Atât elevii ei, cât și părinții acestora, sunt impresionați de ideea profesoarei. Un părinte spune: „Vreau să apreciez profesionalismul, creativitatea, entuziasmul și măiestria pedagogică pe care o deține doamna învățătoare Mihaela Petrov. Pe lângă orele online pe care le promovează cu clasa, mai pune la dispoziție și lecții video pe canalul ei de YouTube.

Mihaela susține că filmulețele ei au rol pur educațional și cei mici pot accesa aceste filmulețe în orice moment.

Acest canal este gratuit și așa și va rămâne. Fiecare lecție poate fi descărcată foarte ușor și păstrată în calculator propriu.

PLANURI PE VIITOR

Pentru moment, Mihaela Petrov face filmulețe pentru clasele a III-ea, dar ea dorește ca în viitor să poată contribui la educație interactivă prin filmulețele sale și pentru celelalte clase din ciclul primar.

Acest lucru este foarte important: copiii trebuie să se simtă bine acasă, iar procesul la distanță să nu fie o povară. Întâlnim de foarte multe ori copii sau părinți scriind pe rețelele de socializare că este greu să înveți la distanță. Elevii mei nu cred asta. Pentru ei, fiecare lecție este o sărbătoare, este ceva distractiv și interesant.

Mihaela continuă să ofere lecții online și să facă filmulețe pe YouTube, în același timp ocupându-se de dezvoltarea capacităților personale prin intermediul workshop-urilor, conferințelor și a diferitor cursuri online pregătitoare.

ÎNVĂȚĂMÂNTUL ÎN MOLDOVA PE TIMP DE PANDEMIE

Din cauza pandemiei, în Republica Moldova a fost declarată stare de urgență pe întreg teritoriul țării, în perioada 17 martie – 15 mai 2020. Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova va emite dispoziții în vederea aplicării următoarelor măsuri cu privire la sistemul educațional: cursurile în învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal vor fi suspendate, se impune continuarea învățării în regim online, examenele vor avea loc de asemenea online. Deși sistemul educațional a reacționat rapid la riscul virusului, cetățenii din Republica Moldova nu erau pregătiți pentru o schimbare atât de bruscă. Aspectele instruirii elevilor au fost lăsate în mâinile conducerii instituțiilor de învățământ. Astfel, multe școli și universități din Republică au trecut la asimilarea abilităților de comunicare în mediul online, folosind platforme și aplicații de comunicare și predare precum: Google Classrooms, Zoom, Viber, Whatsapp, Google Meets, Discord ș.a. Cu toate acestea, în Moldova există multe localități mici care nu au acces la rețea, iar copiii sunt nevoiți să călătorească din sat în sat pentru a avea posibilitatea să învețe la școală. Din cauza închiderii școlilor, acestor elevi nu le rămâne decât să studieze independent din manuale la domiciliu. Ministerul Educației nu a emis ordin pentru sprijinul familiilor ce nu au acces la tehnologie, iar cadrele didactice sunt obligate să se asigure că toți elevii pot participa la ore, ceea ce este incorect și absurd.

Surse: Facebook, parlamend.md,
https://moldova.europalibera.org/