ALTERNATÍV, –Ăalternativi, -e, adj. Care alternează (unul cu altul). Mișcări alternative.  Curent (electric) alternativ = curent electric care își schimbă sensul și intensitatea la anumite perioade regulate.

Muzica alternativă= gen muzical pentru cei care nu au un gen muzical.

Oare exitstă idei alternative, dar dovezi? NU! Unele lucruri sunt categorice, iar altele sunt… artă. Toți căutăm acel ceva superior nouă, iar unii, gradual îl găsesc în muzica independentă. E cea mai apropiată experiență la care avem acces, poartă spre a patra dimensiune.

Cântatul live e sursa principală de energie, atât ca interpet cât și ca participant. E asemănător cu mersul la biserică, minus toată vrăjeala, energia din unele concerte live executate perfect e ca o transă șamanică uneori. Publicul îți e simultan stăpân și supus.

Daniel Boiangiu, muzician
Fotografie de Cosmin Tita

Nume de scenă

Denis, o veche porecla de cariter, constănțean migrat la București, ajunge în acest oraș mare care i se părea atât de ofertant și efervescent, dar pe parcurs a început să îi intre pe sub piele în moduri în care nu se aștepta. ‘E constant stimulant din punct de vedere creativ să mă aflu aici și pot spune că îl romantizez foarte mult. Muzica la care lucrez acum e în mod special inspirată din București.’

Cum fiecare mutare vine la pachet cu o pereche de noi ochi și multe perspective, schimbarea unui cartier pe altul, introduce moneda spațiului cotidian în muzica personală a lui Denis – zgomote live din capitală. Precum Bucureștiul, haos eclectic de stiluri și oameni, așa este și muzica sa personală semnată pe albumul ”MY 1ST TAPE I‘M DENIS” ce vine dintr-o nevoie de control total pe care a vrut s-o manifeste într-un proiect muzical.

Daniel Boiangiu

Plecând cu bagajul de experiență ca membru al trupelor Cardinal, trupa sa principală cu care a scos un EP și album la vârsta de 17-18 ani, și Larvae, ‘trupa two-piece de death metal’ peste care se adaugă și muzica sa personală, Denis vrea sa combată mediocritatea din scena ‘rockului alternativ romanesc’.

Formațiile clasice mari de rock ale caror nume încep cu Iris, Cargo, Phoneix și-au format publicul de-a lungul anilor și reusesc să strângă masele de oameni într-o piață.  Au dat ce au avut de dat, acum o generație nouă de artiști vine cu un spirit și suflu nou ce nu se mai adresează întreg stadionului, ci preferințelor personale. Formații de alternativ care își fac treaba de peste 10-20 ani și care au fost mainstream la un moment dat: OCS, Coma, Luna amară, Alternosfera, Vița de vie, Travka, plus câțiva noi veniți: Kryptonite Sparks, Jurjak, Lucia sunt capabili să exploreze noi metode de interpretare şi nu se tem să experimenteze cu sunete sau ritmuri neconvențioanle, de la vocea cântarețului la riff-urile și notele puternice de chitară. E genul de muzică promovată intens de Radio Guerrilla și echivalentele, muzică ce poate fi interesantă iar dacă nu extrem de interesantă.

Dacă fiecare trupă de muzică ‘alternativă’ se trage dintr-un gen mai ciudat, fiecare artist dezlanțuit își amestecă energia creativă într-o oala ce îi hrănește cântecele. ‘Pentru mine e un proces mult imitativ. Dacă îmi place mult un artist, încerc să ascult, să înțeleg, apoi să imit, iar în cele din urmă să sintetizez ceva original din acest proces.’ -Daniel Boiangiu. Se ajunge la o repetiție atât de intensă a unui artist până când stilul este abosrbit de buretele ce îl scuipă afară din nou și din nou și din nou. Alternezi.

Retrospectivă muzică rock

Cu o paletă de instrumente la îndemnă și plus, minus exercițiu, Denis cântă la mai tot ce este nevoie fie instrumental  sau voce. Pentru un tip 360 cu plamâni, genul care prețuiește procesul de producție, magia finală apelează mai întai la niște trucuri lumeșit. ‘Prima melodie trasă, ”Hello”, a fost realizată cu mine cântând tobele rând pe rând pe metronom, urmând ca apoi să suprapunem toate dublele, dând efectul unui om care chiar avea habar cât de cât ce face în spatele tobei.’ Tot proiectul muzical este o e ‘exersare în scris/înregistrat/mixat/masterizat melodii de toate felurile de la zero și o platformă bună prin care să-mi exprim nefiltrat unele gânduri’ -Denis Boiangiu- una destul de personală, daca e să ne luam după titlul albumului.

.

V de la Vis vis vis ăăă tor

Victor Emanuel Vlad repetând în podul bunicilor.

EXPERIMENT

Un alt artist independent, din Cluj, oraș promițător pentru it-iști și creativi,  Victor compune tot într-un stil personal, auto-biografic ce marchează în versuri profunde  etapele prin care a trecut de-alungul acestor ani alături de stările aferente lor. ‘ Cred că pot sa denote evoluția mea și a firii mele, începând din adolescența timpurie și până acum, când încă nu sunt sigur dacă s-a încheiat în totalitate sau nu.‘ (un jurnal electro-ambiental pentru zile senine). ‘Am experimentat.‘

Stilul său atmosferic și introspectiv îți pendulează mintea între realitate și tărâmul stelar, plan pe care nu l-ai vizitat vreodată. Garantată dezorientare existențială: ‘Mă găsesc aici/ Nu știu cum am ajuns /Dar drumul pân-aici /Îmi este ascuns.’ Până acum, totul s-a născut în liniștea camerei sale in timpul petrecut în liniște, singurul zgomot fiind făcut de gălăgia introspecției. De aici și dificultățile în a fi obiectiv cu propria sa muzică în care se scufundă până începe să fie încorporată în măduva oaselor sale.


Poți să te adâncești până la gât într-o idee care poate îți sună bine zile întregi, dar după un pic de distanțare și după o reascultare să constați că valoarea ei era doar iluzorie.

Victor Emanuel Vlad

Ajutorul vine în prima fază din partea prietenilor care îi ofera un feedback foarte clar si punctual. Cât despre aspectul tehnic, a decis să nu colaboreze cu nimeni la înregistrarea albumului, profitând de tehnologia disponibilă și transformându-și garsoniera în studio. Compusul efectiv a durat 5 ani, Victor pornind de la premiza că poate o să scoată un album când se vor strânge destule piese. Reacțiile pozitive de pe soundcloud l-au motivat și mai mult șă-și continue încercările muzciale, prețuind mai mult procesul de la idee la piesă trimisă spre oameni.

Mi se pare atât o bucurie cât și o luptă. Te lupți cu tine. -Victor Emanuel Vlad

Preferința pentru muzica electronică se explică prin faptul că e mai accesibilă pentru cei pasionați de tehnologie și contribuie la efectul stilistic abstract prin lipsa versurilor. Astfel, artiștii reușesc să elaboreze un întreg discurs doar din sunete și te invită pe tine, ascultatorul, să îmbraci fiecare sunet, ritm sau nuanță cu proprile idei, simțiri și frici. Miza, ținând de subiectivitatea personală, este normal ca oameni diferiți să aiba experiențe diferite la ascultarea unui singur cântec și deci să aprecieze în mod diferit. Nu există un capat final în acest gen de muzică. E ca și cum te-ai uita la o pictură în care peisajul principal devine un micropunct sau ceva asemănător.

Știm mai bine de vev

După toată perioada de evoluție și auto-descoperire, timp în care a facut pace cu propria sa voce, Victor a reușit să publice primul său album, intitulat ‘Soclul lui Sisif’ (soclu pentru piatră, să poată omul să respire, o clipă de răgaz de la abisul existenței) spre sfârșitul anului trecut. Combinând stiluri electronice cu influențe ambientale, muzica sa devine semn al schimbării anotimpurilor interne, iar bass-ul puternic ne adâncește instant în propria noastră minte. Practic, starea meditativă este suportul acestui album inspirat din teme foarte comune legate de corpurile ceresti, de iubire, de scurgerea timpului și de vremelnicia vieții.

‘Cred că tot ce vedem în jurul nostru ne influențează într-un fel sau altul.’

Victor Emanuel Vlad

Descoperirea unui artist de acest gen este un proces extrem de personalizat. Eu, conform majoritații oamenilor, mă folosesc de filtrul prietenilor mei, persoane cu care mă identific și a caror preferințe gravitează în jurul aceluiași nucleu. Însă oamenii din spatele cortinei muzicale trebuie să se concentreze puternic în zonele în care un fel de ventilator este cel mai probabil să fie în căutarea de noi melodii. Fie că împart primele albume celor apropiți, sau fac o casetă în anul 2020, elementul diferențiator ține de stil și experiment, de retrospectivul în viitor, de om.

Fanii muzicii sunt capricioși în aceste zile și au tendința de a deveni rapid indiferenți față de o melodie pentru a trece la următorul lucru interesant. Numai conexiunea intimă câștigata online sau într-un cadru live poate imprima într-adevăr un artist suficient de mult pentru a face într-adevăr ca adorația să reziste. De aceea, serviciile de streaming ca youtube și bandcamp, unde oamenii au acees gratuit pentru a asculta și descoperi muzică nouă, urmând mai apoi să decidă daca vor sa investească în artistul respectiv, este un model just de început.

Luna. vev

Muzica alternativă

Mai ales pentru cei cărora preferințele se schimbă mai repede ca șosetele și vor să-și păstreze urechile libere, muzica alternativă electronică românească este destul de promițătoare. Sunt atâția artiști din care să alegi la un click distanță, de la Fratele Nord la Silent Strike la Rodion (care a fost un temerar autohton în spațiul rockului electronic). ‘Cred că afirmația cum că nu se mai face muzică bună este falsă. Se face multă muzică bună. Nu, nu mai sună neapărat ca pe vremuri, dar muzica, asemenea oamenilor, evoluează. Tinerii nu vor vedea sau simți la fel muzica, nu așa cum o făceau temerarii din anii ’60-’70. Sunt acum mult mai multe genuri, mult mai multe subgenuri, sunt artiști anevoie de încadrat în vreo categorie anume. Digitalizarea a adus cu sine un nou univers de posibilități în producerea de muzică. E nevoie doar de puțin efort investit în căutarea ei, pentru că e ușor de pierdut în toată muzica ce se produce. Cred că de aici vin și provocările, una dintre ele și poate cea mai mare fiind promovarea și expunerea. Dar, așa cum în fața cantității enorme de informații și știri ce ne prezentate trebuie să ne dăm un pas în spate, să luăm o atitutine critică și să filtrăm, cam același lucru trebuie să facem și în fața muzicii. Dar din puțin timp investit în căutarea și găsirea unui artist sau din câteva șanse acordate unui nou album, putem câștiga enorm.’ -Victor Emanuel Vlad

de la vinil, la casetă, la CD, la YouTube

 Promisiunea acestor artiști independenți de a crea un pod între ani, combinând teme și tehnici din trecut cu cele îndreptate spre viitor este cât se poate de revelatoare pentru noua generație care ține pasul cu viața căruia li se întâmplă. Dacă vrem mai multă muzică de calitate românească, trebuie mai întâi să ascultăm și să le facem vizualizări pe YouTube ca șa știe că sunt apreciați și să aibă motivația să nu se concentreze numai pe job-ul full time. Sau dacă te pricepi sau simți că poți să te pricepi, apucă-te și tu de cântat sau învață să cânți la un instrument. Oricum, ca să obții ceva de calitate, trebuie să dai și tu ceva: timp și energie, în principiu.

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *