Pandemia de coronavirus a dus la prăbușirea pieței de muncă la un nivel global, lăsând pe mulți oameni fără locuri de muncă sau lucrând un număr redus de ore, nereușind astfel să acopere costurile de trai. Lipsa banilor i-a împins pe o mare majoritate dintre aceștia să recurgă la freelancing ca și o alternativă temporară sau în unele cazuri chiar permanentă de a-și câștiga venitul.


Privirea de ansamblu la nivel global – Pre covid 

Ne putem aștepta astfel la o creștere tot mai mare la nivel global a persoanelor liber profesioniste dar și a veniturilor generate de aceștia, în special în țările aflate în dezvoltare unde procentul de freelanceri este deja crescut iar generațiile tinere sunt mai predispuse să adopte acest stil de muncă.

Freelancing-ul în românia.

Conform unui studiu realizat de analyticsHelp, în anul 2018, România se clasează pe locul 3 în Europa și pe locul 16 la nivel global în ceea ce privește numărul de lucrători de tip freelance. Astfel, 16.731 de români lucrează strict pe piețe online, doar Ucraina și Serbia întrecându-ne la acest capitol. 

Mulți români aleg beneficiile unui program flexibil iar faptul că aceștia sunt independenți , nu au un șef care să îi streseze și beneficiază de control absolut asupra muncii reprezintă întotdeauna un mare plus.

De asemenea , o dată cu începutul pandemiei, în luna martie căutările pentru joburi remote au crescut cu 400%, următoarele cele mai căutate fiind cele part-time, care au înregistrat o creștere de 151% față de luna martie a anului trecut. Printre cele mai căutate job-uri de tip freelancing sunt:

  • Conținut de marketing
  • Suport clienți
  • Consultanță financiară
  • Contabilitate

Industria creativă pe timp de pandemie

Totuși, de la un program plin și o listă lungă de clienți, un freelancer poate ajunge fără suficiente proiecte care să-i asigure un venit destul de rapid. În special când discutăm de industria creativă, care a suferit un blocaj datorită restricțiilor aflate în vigoare.

Artiștii și cei care activează în acest domeniu sunt cel mai puternic loviți de efectele crizei. Faptul că aceștia lucrează în mod constant cu publicul și în echipe, nevoia de a respecta distanțarea socială și carantina i-a obligat să renunțe la o bună porțiune din proiectele planificate pentru anul 2020.

Mai multe detalii ne oferă Ciprian Giurgiu, videograf de peste 15 ani. A fost și el afectat de pandemie, chiar dacă are relații bine stabilite în industrie. Așadar l-am întrebat exact ce probleme a întâmpinat industria video în perioada aceasta: „Pandemia a afectat serios producția de video deoarece 90% era bazată pe evenimente cu public și anume, concerte, festivaluri, nunți, botezuri, serbări școlare-grădinițe. Totuși a fost o creștere pe serviciul de transmisiuni LIVE pe internet și chiar unele companii au apelat la reclame video pentru platformele de socializare.”

Cât despre cum vede el revenirea industriei în anul 2021, acesta a declarat: „ Pentru 2021 personal sper în revenirea pieței de evenimente, publice și private. Piața acestei industrii după părerea mea nu va fi totală din punct de vedere general – o să fie în continuare restricții, mai ales la numărul de persoane, ceea ce poate duce la o scădere a prețurilor – vedem.”

UN viitor strălucit

Volumul de muncă a crescut exponențial când discutăm despre posturile oferite de corporații și firme, în mare parte deoarece aceștia au recurs la angajarea lucrătorilor independenți pentru îndeplinirea sarcinilor. Statisticile arată că numărul de joburi remote disponibile în România s-a triplat în luna martie față de aceeași perioadă a anului trecut. Iar acest număr va continua să crească de la an la an, reprezentând o alternativă atractivă pentru firme, care nu mai sunt nevoite să angajeze pe cineva cu normă întreagă și să plătească impozite.


Start-up-urile sau firmele care nu au nevoie de angajați full-time în toate departamentele, dar și acele companii care practică acest mod de colaborare cu toți colegii vor opta pentru freelancing. Motivele sunt diverse: taxele plătite către stat, dificultatea de a avea toți angajații cu contract full-time (start-ups), existența unor proiecte punctuale, temporare, dar și existența unui mod de lucru, care
presupune freelancing-ul pentru întreaga echipă


Corina Diaconu, Managing Director în cadrul agenției de recrutare ABC Human Capital – Într-un interviu acordat jurnalului „Cariere”


În anumite industrii este o practică. Spre exemplu, în industria media, foarte mulți dintre jurnaliști lucrează în acest sistem, IT-ul- fie că este vorba de programare sau dezvoltare de aplicații web-, industriile creative- pe profiluri precum design grafic, copywriting, dezvoltare de conținut web, dezvoltare site-uri, contabilitatea, dar și consultanța financiară


Irina Topor, Recruitment Manager al companiei de consultanță în domeniul resurselor umane, Humangest România – Într-un interviu acordat jurnalului „Cariere”

Chiar dacă situația cauzată de coronavirus ne-a obligat să facem schimbări drastice în viața noastră, fie ele pe plan personal, profesional sau chiar amandouă, tot ea reprezintă și o oportunitate de face trecerea la un mod de muncă diferit, mai bun.

Ne permite să ne orientăm spre un loc de muncă care va rămâne relevant în anii care urmează.

Leave A Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *