Numărul mașinilor din țara noastră a crescut considerabil în ultimii 20 de ani, astfel șansele ca tu să deții o mașină în momentul în care citești acest articol sunt foarte ridicate. Aceste mașinării complexe au și ele anumite metode de întreținere care trebuiesc respectate pentru o durată de viață mai lungă. Îți prezentăm 7 metode uitle prin care îți poți proteja mașina ca să nu fii nevoit să vizitezi service-urile de prea multe ori pe an.
1. Realizează reviziile la timp
Acest lucru reprezintă cea mai importantă acțiune pe care trebuie să o ai în vedere atunci când vine vorba de mașina ta. În alcătuirea acestora există anumite piese (consumabile) care după un anumit interval de timp sau de kilometri. Spre exemplul, uleiul reprezintă „viața motorului” iar, de regulă, producătorii autovehiculelor recomandă schimbarea acestuia la 15.000 KM parcurși sau la un an de zile (aceste valori pot diferi în funcție de producător). Dacă nu îți amintești când ai facut ultima revizie la mașină atunci recomandarea noastră este să te duci cât mai repede la un service.
2. Nu pleca imediat de pe loc după ce ai pornit mașina
Dacă mașina ta a stat staționată mai multe de 2-3 ore nu pleca imediat de pe loc la prima pornire. Cât timp mașina ta a fost oprită, tot uleiul din motor s-a scurs în baia de ulei. Astfel, durează aproximativ 20-30 de secunde până ce pompa de ulei ridică cantitatea necesară de lichid pentru funcționarea în parametri optimi. În cazul în care pleci imediat cu mașina, motorul va rula pentru câteva secunde fără ungerea necesară iar acest lucru îi afectează fiabilitatea în timp,
3. Nu merge turat cu mașina până ce temperatura motorului nu ajunge la nivelul optim
Este recomandat să eviți mersul turat atât timp cât motorul este rece deoarece temperatura uleiului nu a ajuns la nivelul optim de funcționare și asta reprezintă o ungere ineficientă. Atât timp cât uleiul este rece acesta își pierde din proprietăți. Acest lucru nu te va afecta pe moment dar, la fel ca la punctul anterior, fiabilitatea motorului este afectată iar în timp o să apară probleme pe care nu ți le dorești.
4. Pregătește corespunzător mașina pentru iarnă
Nu mulți șoferi respectă acest sfat cu strictețe și au de regretat ulterior. În primul rând, echipează-ți mașina cu anvelope de iarnă corespunzătoare dimensiunilor trecute în cartea mașinii. Acest lucru este foarte important deoarece anvelopele de vară nu au aceeași aderență pe zăpadă ca cele de iarnă și ai ocazia să nu te mai oprești în caz de o frânare bruscă. În al doilea rând, asigură-te că antigelul pe care îl ai în instalația de răcire a motorului este rezistent la temperaturi scăzute (dacă nu ești sigur de acest lucru îți recomandăm să îl schimbi). Nu în ultimul rând, folosește lichid de parbrize rezistent la îngheț deoarece există riscul să pocnească rezervorul acestuia.
5. Verifică presiunea în anvelope
Presiunea necorespunzătoare în anvelope poate duce la mai multe probleme, ca de exemplu: consumul, spațiul de frânare și explozia anvelopelor. De asemenea, este recomandat să schimbăm anvelopele între ele, față-spate, (în cazul în care toate cele 4 anvelope au aceeași dimensiune) la un anumit număr de kilometri. Această schimbare se realizează pentru a avea o uzură uniformă a pneurilor.
6. Nu opri mașina imediat ce ai venit de la un drum lung
După ce ai parcurs o distanță mai lungă este recomandat să nu oprești mașina imediat cum ai ajuns la destinație. Te întrebi de ce? Răspunsul este unul simplu. Toate anexele motorului (inclusiv acesta) sunt înfierbântate, în special uleiul care trece prin turbină pentru a realiza ungerea acesteia. Dacă oprești mașina atunci acea turbină nu se mai răcește corespunzător iar mașina ta va avea de suferit pe termen lung. Este recomandat să aștepți între 30 și 60 de secunde până să oprești motorul.
7.Evită să speli mașina atunci când este fierbinte
În final îți prezentăm o metodă care pare absurdă dar dacă nu o respecți ai șansa să suporți consecințe grave. Nu spăla mașina atât timp cât este înfierbântată, în special atunci când discurile de frână sunt fierbinți, deoarece riști ca acestea să se ovalizeze sau, mai rău, se poate sparge un geam. Acest lucru este dăunător și pentru vopseaua mașinii tale.