Principiile în design sunt regulile pe care orice designer grafic trebuie să le folosească pentru a crea o compoziție atractivă. Acestea sunt: Echilibrul, Accentul, Contrastul, Repetiția, Proporția, Mișcarea și Spațiul alb.

Designul diferă de artă prin faptul că are un scop bine definit, utilitar. Acest lucru este creat în mod vizual prin stabilirea unui punct de focus care atrage atenția într-o manieră comercială. Astfel, toate celelalte elemente se subordonează acestuia și completează întreaga imagine. Contrar așteptărilor, designul nu este doar despre creativitate sau combinarea celor mai intense culori și fonturi.

Designul grafic, la fel ca oricare altă disciplină, respectă anumite reguli care formează structura unei lucrări stabile și echilibrate. Nerespectarea lor produce un dezechilibru vizual adeseori inestetic și frustrant pentru privitor.

Acest articol prezintă 7 principii de bază care vă vor îmbunătăți urmatorul proiect grafic.

1. Echilibrul

Orice element vizual are greutatea sa proprie exprimată prin culoare, dimensiune sau textură. Similar unei amenajări interioare în care nu dorești să supraaglomerezi o cameră, la fel se poate întampla într-o compoziție cu elementele imense. De aceea, fără un echilibru, privitorii nu vor da atenție imaginii, fiind distrași intr-un mod negativ.


Stadt Theater Basel
ca. 1963–1967
Armin Hofmann

Simetria este o tehnică prin care se crează un echilibru armonios prin plasarea elementelor cu greutate similară de o parte și alta a axei centrale. Asimetria plasează elemente opuse ca dimensiune într- o compoziție inegală, dar care are echilibru.

2. Accentul

Accentul reprezintă elementul principal care transmite intenția autorului. Pentru a stabili acest lucru, este necesar a stabili a priori o ierarhie a comunicării în funcție de topicul respectiv. Similar construcției unei case fără un plan, dacă începeți un design fără o structură clară a subiectului transmis, acesta nu va avea succes la public.

3.CONTRASTUL

Poster Design | Source: pinterest.com

În Posterul din stânga, fața omului ne atrage prima dată atenția datorită folosirii culorilor opuse: negrul intens și albul pur care formează un contrast puternic. Cu cât diferențele între elemente sunt mai mari, cu atât devine mai ușor de comparat și înțeles un contrast.

4. RepetiȚia

Repetarea anumitor elemente precum culori, fonturi sau forme unifică și consolidează un design vizual. De asemenea, este un procedeu extrem de folosit la ambalajele produselor care sunt decorate cu diferite patternuri, sporindu-le frumusețea. Un alt mod de a folosi acest principiu este adoptat de startupuri prin crearea unui logo care apare pe website, carți de vizită sau pe social media ce definesc o identitate vizuală a brandului.

Stadt Theater Basel 63/64 1963
Armin Hofmann

5. Proporția

Proporția, adică dimensiunea și greutatea elementelor sunt esențiale într-o compoziție prin modul în care interacționează între ele. Este util să abordați un design în secțiuni, nu ca întreg. Astfel, gruparea unor elemente mai mici, dar asemanatoare poate oferi o importanță în plus ca în cazul barei de navigare a websiteurilor.

Giselle, Basler Freilichtspiele 1959
Armin Hofmann

6. M I Ș CA REA

Echivalent cu desfășurarea capitolelor unei cărți, mișcarea ochilor unui privitor asupra unui poster crează o narațiune cu noțiuni precum: subiect, locație, ora, informații extra, etc. Astfel, controlarea acestui parcus este vital pentru comunicarea informațiilor și este redată cu ajutorul principiilor explicate mai sus. (Încă o dată, țintiți catre echilibru!)

7. Spațiul alb

Stadt Basel Theathre
Armin Hofmann

Toate regulile de pana acum se refera la ce poți adăuga designului tău. Doar spațiul alb sau negativ se referă la golurile dintre elemente. Similar cu principiul Ying și Yang conform căruia contrariile se atrag, la fel și într-o compoziție, trebuie să existe complementaritate între elemente și vid. Acest lucru crează o iererhie și organizează elementele pentru a fi percepute mai ușor de creier.