10 sfaturi ale unui coordonator pentru a fi un voluntar bun
Nu toată lumea este un voluntar excelent, însă toată lumea poate fi un voluntar foarte bun, iar câteva dintre caracteristicile pe care organizatorii le caută la voluntari țin de minimul bunului simț. Există mulți oameni care se simt intimidați de cum alți voluntari își descriu coordonatorii și ajung la concluzia că standardele pe care trebuie să le atingă pentru a fi un voluntar bun sunt prea înalte pentru ei. Am fost coordonator de departament la AWAKE Festival două ediții la rând și vă pot promite că nu este așa, iar standardele sunt de fapt atât de confortabile încât aproape oricine poate fi un voluntar foarte bun. Iată, deci, 10 sfaturi pe care trebuie să le luați în considerare în decizia voastră.
1. Luați atitudinea pozitivă cu voi.
De multe ori ne este greu să dăm randament când ajungem în situații de stres, când suntem sub presiune din mai multe părți și depindem de puterile proprii pentru a trece peste momentele grele. Este foarte important să fiți pozitivi, energici și implicați. Vă va ajuta să mențineți un moral ridicat, atât al vostru cât și al echipei și vă va trece mai ușor prin cele mai „interminabile” ture.
2. Fiți mereu respectuoși.
Voluntarii sunt o autoritate în fața participantului. Responsabilitatea principală a voluntarilor este să fie respectuoși față de participanți, să îi ajute când le este cerut, să le facă experiența de festival mai bună. Dacă interacțiunea cu oamenii nu este punctul vostru forte, voluntariatele sunt cel mai bun mediu unde vă puteți dezvolta. Din acest motiv, vă încurajez să discutați deschis cu orice participant vă va cere ajutorul pentru că nu veți afla niciodată ce oameni interesanți vă stau în față până nu veți povesti cu ei.
3. Fiți hotărâți.
Coordonatorii mereu caută oameni care știu ce vor să facă. Procesul de recrutare cere alegerea unui departament în care ați vrea să activați. Gândiți-vă care vă sunt pasiunile, cine sunteți și ce puteți face cu asta pentru a aduce un plus de valoare festivalului și organizării acestuia. Eu merg pe principiul că oricine ești, oricât de diferit de restul lumii, voluntariatul are mereu un loc pentru tine. Așa că alegeți de la început departamentele care vă atrag cel mai mult, iar dacă circumstanțele vă vor duce pe alte drumuri, veți descoperi laturi noi ale voastre pe care, probabil, le considerați inexistente.
4. Aveți încredere în voi, în colegii voștri și în coordonatori.
Un lucru este general valabil la voluntariate: totul ține de echipă. Turele sunt în echipe, departamentele sunt echipe, iar încrederea pe care o acordați celor din jur poate consolida, sau nu, o echipă foarte puternică, închegată și care poate da randament incredibil. Este important să aveți încredere în colegii voștri pentru că veți lucra cu ei zi de zi, este important să aveți încredere în coordonatorii voștri pentru că ei vor fi cei cu care veți discuta orice fel de problema a voastră sau a echipei, dar cel mai important este să aveți încredere în voi. Fiecare individ poate aduce valoare in plus echipei, sau o poate dezbina cu totul. Nu vă fie frică să vă spuneți ideile, problemele, să cereți ajutor sau sa oferiți când este nevoie.
5. Fiți proactivi.
Coordonatorii vă vor cere mereu feedback legat de experiențele prin care veți trece zi de zi. Va trebui să fiți dispuși să oferiți feedback legat de tura, de colegi, de greutățile prin care ați trecut și de coordonatorii voștri, dar va trebui să fiți dispuși și să primiți feedback de la colegi și de la coordonatori. Sesiunile de feedback sunt mereu menite să îmbunătățească atât experiența voastră, cât și a celor din jur, dar mai important ele trebuie să vă demonstreze că toți suntem oameni și fiecare are valorile personale pe care trebuie să le pună în valoare.
6. Pregătiți-vă de participanți dificili.
Voluntariatul la festivaluri implică interacțiunea cu participanții. Nu toți sunt la fel, nu toți sunt drăguți și empatici. De multe ori, la departamentele de acces, sau care vizează direct participanții, vor exista nereguli, vor exista frustrări și automat va fii nevoie de foarte multă răbdare. Cu siguranță vor fi testare soft skills și rezistența la stres.
7. Aveți grija unii de alții.
Cea mai mare parte a voluntariatelor se desfășoară vara, când vremea e toridă și automat e mai greu să ne mișcăm printre gemetele de căldură. E foarte important să aveți grijă unii de alții. Faceți specificul turei prin rotație, dacă aveți medicamente de care unul dintre colegi are nevoie, oferiți-i, în cazurile cele mai grave chemați echipajele de prim ajutor de pe perimetrul festivalului. Mereu veți face parte dintr-o echipă și este important să tratați lucrul ăsta cu seriozitate. Când veți fi voluntari va trebui să lăsați în urmă gândirea individualistă și va trebui să vă ajutați colegii.
8. Fiți empatici și răbdători.
„Cu răbdarea treci și marea”. Nu știu de când există zicala aceasta, dar este un principiu după care trebui să vă ghidați conduita. Nu toți voluntarii se adaptează la fel departamentului, nu există voluntari cu același nivel de experiență și mereu vor exista situații de stres prin care veți trece atât voi cât și coordonatorii voștri. Fiți empatici și răbdatori cu ei. Ei trebuie să pregătească un departament întreg pentru zilele ce urmează ,trebuie să gestioneze un număr de ture, trebuie să aibă evidența tuturor voluntarilor și nu este deloc ușor nici pentru ei. Trebuie să existe o relație de reciprocitate între voluntari și coordonatori.
9. Nu vă speriați de situațiile dificile. Respirați și luați-o de la capăt.
Vă veți întâlni de multe ori cu situații extrem de stresante, când va trebui să îndepliniți mai multe taskuri într-un timp foarte scurt și poate vă veți simți copleșiți. Acesta este momentul în care vă vor fi testate managementul timpului și al locului de muncă. Luați o gură de aer, limpeziți-vă mințile, puneți taskurile în ordine și abia apoi începeți să le îndepliniți. Nu trebuie să vă lăsați pradă stresului sau fricii, iar dacă aveți nevoie, mereu cereți ajutor.
10. Priviți mereu partea plină a paharului.
Uneori veți primi feedback negativ din partea coordonatorilor sau colegilor. Acest lucru nu trebuie să vă demoralizeze, din potrivă, trebuie să vă motiveze. Priviți mereu partea plină a paharului, luați feedbackul negativ și întoarceți-l în favoarea voastră. Mereu este loc de îmbunătățiri, motiv pentru care este foarte important să fiți deschiși la orice critică.