Povestea lui Ștefan Raita începr mai mult din coincidență decât din altceva:
„Am descoperit la televizor cursele de Formula 1 și, tot din întâmplare, am ajuns la o etapă de viteză în coastă pe drumul de Poiană. A fost momentul în care am știut că așa vreau să-mi petrec viața.”
Astăzi la 24 de ani, Ștefan, un tânăr plin de voință, ambiție și pasiune, duce mai departe pasiunea, fiind convins că asta este ceea ce își dorește. Chiar dacă primul său contact cu lumea motorsportului s-a petrecut la șase ani, adevărata experiență a început la vârsta de 13 ani datorită restricților impuse de părinți: „părinții mei nu erau pasionați de acest fenomen și, fiind prea mic, nu puteam să ajung la curse niciodată”. După câțiva ani, Ștefan a descoperit tot mai multe evenimente în orașul său natal și a participat la toate. El spune că „din acel moment, viața mea nu avea să mai fie niciodată la fel”. Și chiar așa a fost: „eram ca un copil nebun care stătea lipit de gard toată ziua doar pentru a se uita la mașini”.
RPM Racing RO pe Facebook
Fiind convins că vrea să ducă această pasiune mai departe, Ștefan și-a format gașca lui de prieteni: „a început să dea roade prin 2012, când aveam 15 ani. Am reușit să lansez o echipă care se ocupă și în ziua de azi de mediatizarea motorsportului sub denumirea de RPM Racing RO. Ne găsești pe Facebook!”.
A preluat conducerea, s-a ocupat de partea de filmare, de editare video și în același timp a coordonat activitățile celor patru membri ai echipei. Progresiv, acțiunile sale au dat roade, cunoscând tot mai mulți oameni cu un aport deosebit în acest domeniu. Până la urmă a reușit să debuteze chiar ca pilot: „m-am deschis tot mai mult ca persoană și am realizat ce oameni faini și implicați am în jurul meu. Mereu atmosfera era una de sărbătoare, dar mai ales în rândul spectatorilor, care se bucurau la fiecare derapaj controlat (drift), la fiecare motor turat și trasă luată la perfecțiune”.
Lucrurile au evoluat de la an la an pentru Ștefan, ghidat de mottoul „All the way up”. Datorită celor de la circuitul din Prejmer, Brașov, a debutat ca pilot la prima competiție oficială de anduranță: „în 2016 am debutat și în raliuri în calitate de copilot, iar în 2017 am luat asupra mea denumirea de comentator sportiv”. Ștefan a învățat să se bucure nu doar de schimbările mari, ci și de cele mici, făcând o mare schimbare în viața sa: „am început să facem live-uri pe rețelele de socializare, am zis să încercăm, că doar nu aveam nimic de pierdut. Lumea a văzut că nu ne jucăm aiurea și că ne implicăm și a reacționat pozitiv pe social media. Lucrurile au explodat.”
Echipa lor a devenit un subiect de interes și au început să aibă tot mai multe colaborări. Astfel, Federația Națională de Motorsport i-a încurajat cu aparatură de performanță să-și continue activitatea: „de atunci până acum, am acoperit zeci de competiții. Președintele Norris Mageanu a decis că eu sunt persoana potrivită pentru a mă ocupa de partea de comentariu. Și așa, prima mea transmisiune a fost la Raliul Bacăului, unde am colaborat cu o echipă de trei jurnaliști formată din cunoscuta prezentatoare Roxana Ciuhulescu, Radu Lambrino și… eu”.
Prima transmisiune live!
„Ștef”, cum îi spun prietenii, nu va uita niciodată prima sa transmisiune live: „am început vineri, cu două treceri pe una din probele speciale ale raliului, iar, din punct de vedere emoțional, pot spune că a fist de dificil. Având în vedere că trăiesc cursele din plin, pentru mine live-ul este o activitate asupra căreia sunt extrem de concentrat și asta mă face să trăiesc în extreme… Sunt foarte bucuros când iese bine, sunt autocritic în momentele în care lucrurile nu ies așa cum îmi doresc”.
A fost momentul său; el era omul care trebuia să dea întotdeauna cuvântul. Era un regizor verbal, dacă vreți să îi spunem așa. După spusele sale, a fost o provocare peste care a trecut cu brio: „m-a uimit că oamenii au venit la mine să mă felicite”. Pentru Ștefan, totul a funcționat exact așa cum și-a dorit, lucru ce l-a făcut foarte fericit. A avut ocazia de a retrăi bucuria copilăriei, sfârșitul etapei find marcat în ipostaza de spectator. Totul s-a încheiat în aceeași atmosferă de sărbătoare pe care raliul a oferit-o ca de fiecare dată: „șampaniile pușcau peste tot, piloții ocupau mândri podiumul alături de familii”.
Sfârșitul evenimentului a lăsat un sentiment de tristețe în sufletele oamenilor, căci au realizat că s-a terminat parcă prea repede. Într-adevăr, întoarcerea la viețile obișnuite aduce de multe ori această stare sufletească – mai ales pentru Ștefan. De multe ori nu îi este ușor. În timpul sezonului viața lui se împarte între job-ul de zi cu zi – e automatist – și curse: „din punct de vedere financiar, nu mi-aș permite să trăiesc doar din curse. Este un vis; voi lupta din greu pentru el în continuare”. Motorsportul, în general, are costuri mari și nu e ușor nici pentru piloți.
Pandemia
„Situația curentă e una ciudată. Parcă nu mai e chiar aceeași atmosferă, nu mai e public. Totuși, pandemia a influențat destul de puțin evenimentele motorizate”, spune Ștefan. Reducerea publicului a avantajat spațiul de desfășurare a curselor, suprafețele de concurs fiind și mai mari. În trecut, probele din centrele orașelor adunau mii de oameni de fiecare dată, iar atmosfera creată de suporteri era aparte. Bucuria oamenilor de pe margine era resimțită. Chiar și așa, „suntem recunoscători că putem să aducem cursele mai aproape de oameni prin intermediul transmisiunilor, dată fiind situația actuală”, mai mărturisește Ștefan.
„În orice caz, trăiesc pentru asta. Mă trezesc în fiecare zi cu motosportul în cap și cred că m-a scăpat de multe probleme pe care le au oamenii în societatea modernă, cum ar fi depresia, stările de anxietate, lipsa de ocupație etc.”.
Așa i s-a schimbat lui Ștef viața motosportul. „E special!”, a ținut el să exclame din toată inima.