Este anul 2017, este o zi călduroasă de mai în Las Vegas iar BTS, sau Bangtan Sonyeondan, tocmai au luat acasă trofeul Top Social Artist la decernarea de premii Billboard. Ei sunt primii și singurii artiști coreeni care să câștige vreun premiu Billboard până în prezent.
Dacă întrebi diferiți fani care este momenul definitoriu în care K-pop-ul a explodat în vest, câțiva ți-ar răspunde că este debutul grupului numit Girls’ Generation în Statele Unite. Alți fani ar alege momentul în care piesa Gangnam Style a ajuns pe pozitia 2 în graficul Billboard Hot 100. Însă cei mai mulți îți vor răspunde o dată exactă și anume 21 mai 2017, ziua în care grupul BTS a pus piciorul în vest și nu a mai plecat.
Naija, care este un fan al trupei BTS și are un cont pe Twitter cu peste 13.000 de urmăritori, răspunde la întrebarea aceasta din perspectiva unei persoane care s-a născut și a crescut în Vest, mai specific în Statele Unite.
„Știu când ceva devine la modă, în special în America. K-pop-ul a explodat în vest în momentul în care BTS a câștigat trofeul Top Social Artist pentru prima dată în 2017. Faptul că până în acel moment niciun alt grup coreean nu fusese nominalizat sau nu câștigase un astfel de trofeu arată creșterea K-pop-ului în vest, în special creșterea trupei BTS.”
Naija
BTS este un grup de idoli format din șapte membri, toți având peste 20 de ani. Aceștia au debutat în 2013 în Coreea de Sud. Septetul – compus din RM, Jin, Suga, J-Hope, Jimin, V și Jungkook – co-scrie și co-produce o mare parte din producția și muzica lor.
.@bts_bighit, our 2020 Music Innovator, has reached the top of the U.S. charts, united millions of fans around the world into a self-styled ARMY, shattered online viewing records and been part of a major IPO. Now BTS is preparing to release a new album. https://t.co/B6bzx11RzD pic.twitter.com/mLgVRaznRp
— WSJ. Magazine (@WSJMag) November 12, 2020
Nicole Santero, care deține contul ResearchBTS pe Twitter cu peste 95.000 de urmăritori, este un doctorand în cadrul Universității din Nevada, Departamentul de Sociologie. Aceasta studiază organizația și structura culturală și socială a comunității ARMY, fanii trupei BTS.
„Nu există nicio îndoială că BTS a fost cel mai mare contribuitor la progresul major al K-pop-ul pe piața occidentală.”
Nicole Santero
Întrebată cum ar explica motivul popularității acestui „trend”, Nicole afirmă următoarele. „De la debutul lor, BTS s-a remarcat în mai multe moduri, separându-se atât de alte grupuri de K-pop, cât și de alți artiști occidentali. Sunetul acestei trupe a fost tot timpul original. Trupa în sine nu a încercat niciodată să fie ca altcineva. În plus, ceea ce a făcut BTS atât de bine la început a fost să valorifice puterea rețelelor sociale. BTS înțelege valoarea difuzării de conținut și a construirii unor relații mai profunde cu fanii online. Este atât de fascinant încât o mare parte din fandomul ARMY este alcătuit din oameni care nu fuseseră fani anteriori ai K-pop-ului. Pur și simplu au fost expuși la BTS prin diferite tipuri de mass-media și au găsit ceva special în ei. Acesta a fost chiar cazul meu, deoarece am văzut pentru prima dată știri despre BTS care cântă și câștigă un premiu la Billboard Music Awards 2018. Eram confuză și intrigată de faptul că un grup K-pop cânta pe o scenă așa de mare, așa că am decis să aflu mai multe despre ei.”
K-pop-ul nu este un trend, explică Nicole.
„Nici măcar nu sunt sigură dacă „trend” este cuvântul potrivit pentru a descrie K-pop. K-pop-ul a fost deja popular în rândul publicului din întreaga lume, dar industria occidentală începe doar acum să-i acorde atenție cu adevărat și să îl ia în serios – mai ales datorită succesului uriaș al trupei BTS.”
Nicole Santero
Ce este K-pop-ul?
K-pop-ul este pop-ul coreean, nimic mai mult sau mai puțin. Cu toate acestea, acest gen muzical a fost văzut în ultimii ani ca un trend care la un moment dat ar fi trebuit să dispară. Este anul 2020, iar BTS tocmai au fost nominalizați pentru prima dată la premiile Grammy. Blackpink, grup coreean de idoli format din patru membri, este cel mai vizualizat grup de fete din lume. K-pop-ul a atins numere considerabile în ceea ce privește vizualizările pe platforma Youtube sau vânzarea de albume fizice.
Piesele trupei BTS dețin 16.17 miliarde de vizualizări pe YouTube, cel mai mult pentru un grup K-pop. În iunie 2019, videoclipurile BTS reprezentau aproximativ 21% din toate videoclipurile K-pop vizionate în întreaga lume pe YouTube. Printre cei mai vizionați artiști K-pop se numără Blackpink, Twice, EXO, etc.
Cu toate acestea, industria încă tratează acest fenomen cu o atitudine aproape ostilă.
Cum a reacționat industria occidentală prima dată când a explodat K-pop-ul și cum reacționează acum?
Naija răspunde simplu la această întrebare. „Deoarece au existat artiști K-pop înainte de BTS care au încercat, însă nu au reușit să găsească succes în Occident, când BTS a câștigat trofeul Top Social Artist, aceștia au fost tratați ca un trend, un artist care nu are deloc substanță.”
Naija crede că această industrie, care deține în general stereotipuri foarte învechite despre K-pop, a presupus această creștere bruscă a K-pop-ului ca o simplă întâmplare și că în curând va dispărea înapoi în Coreea. Însă popularitatea și succesul trupei BTS a tot crescut în ultimii ani și o dată cu ei și alți artiști coreeni au avut mai multe oportunități de promovare în Occident, datorită ușilor deschise de către BTS.
Naija continuă însă. „Recent, industria și-a schimbat oarecum opinia față de BTS, cel puțin. Cu toate acestea, încă simt că BTS și K-pop-ul în ansamblu nu primesc suficient respect. Chiar și în prezent există diferite instituții media care pun la îndoială motivul pentru care K-pop-ul este așa de popular. Jurnaliștii occidentali iubesc să vorbeasă despre o formulă care a ajutat la răspândirea acestui fenomen, fără să să privească în spatele muzicii acestor grupuri și la mesajul lor.”
Comunitățile K-pop
În general, fanii ajută artiștii să atingă noi culmi. În epoca digitală, fanii au devenit mai inteligenți și mai strategici în promovarea artiștilor. În K-pop, există o comunitate și o identitate care se stabilește din momentul în care debutează un artist, astfel încât artiștii K-pop și fanii cresc împreună. Au nume oficiale, logo-uri și bastoane de lumină. Toate acestea alcătuiesc un brand care este unic artistului, iar fanii devin atașați de această identitate. Acest lucru nu este văzut la fel de mult, sau cel puțin subliniat, în industria muzicală occidentală. Această identitate puternică i-a făcut pe fanii K-pop mai pasionați în susținerea artiștilor lor.
„Deși există cu siguranță unele dezavantaje și aspecte negative atunci când vine vorba de comunități de fani în general, nu cred că pot să afecteze cu adevărat imaginea unui artist. Atâta timp cât există fani, artiștii rămân relevanți.”
Nicole (ResearchBTS)
Fanii K-pop sunt aproape la fel de faimoși ca și artiștii pe care aceștia îi sprinjină. Aceste comunități sunt cunoscute pe platforme precum Twitter și TikTok pentru activism și numeroase acte de caritate cât și pentru influxul de conținut și hashtag-uri.
Mai jos este o hartă a țărilor care au vizionat cel mai mult pe YouTube piesa „Dynamite” de BTS la o săptămână după ce a fost postată. Deși aceste țări aduc cele mai multe vizualizări pe YouTube trupei, încă nu s-au ținut concerte BTS pe teritoriul acestora.
Fanbase-uri și fanii
Nicole Santero a creat inițial cont-ul ei ResearchBTS ca un proiect personal. În August 2019, Nicole era pe punctul de a-și începe programul de doctorat. A început să urmărească comunitatea ARMY îndeaproape și să arhiveze informații utile pentru cercetarea ei.
„Am început cu date precum tendințele la nivel mondial, iar apoi ARMY au început în mod aleatoriu să îmi urmărească contul. Mi-am dat seama că acest cont se poate transforma în ceva mai mare decât mine. De asemenea, am aflat că există o întreagă comunitate de cercetare a trupei BTS pe Twitter și am început să mă conectez cu ei.”
Nicole
Nicole este cunoscută în comunitatea ARMY pentru hărțile vizuale de date ale activității fanilor ARMY pe Twitter. Mai jos puteti observa harta globului arătând activitatea fanilor trupei BTS când aceștia au aflat că au fost nominalizați la premiile Grammy.
În ceea ce privește comunitatea BTS din Romania, cont-ul oficial al acesteia, BTS Romania Team, afirmă faptul că această comunitate este ca o familie. Pe Twitter, cel puțin, dacă cineva are probleme, se găsesc alți fani care să ajute, fie că este vorba de teme sau proiecte caritabile. Când vine vorba de actele caritabile, BTS Romania Team folosește de obicei ONG-uri, spitale, aziluri de bătrâni sau orfelinate. Despre ONG-uri adminele află de la alți fani, acestea le verifică și dacă sunt potrivite, acționează.
„ARMY când sunt împreună „se poartă de parcă se cunosc de o viață, se îmbrățișează și sunt foarte veseli”, asta a spus paznicul parcului Herăstrău din București, la ARMY Day București.”
admină a cont-ului BTS Romania Team
„Mi se pare că ARMY sunt atât de uniți și pasionați, încât am convins Niche Records să doneze 3% din încasările albumului BE în numele ARMY către Unicef, și ei urmând exemplul BTS care la rândul lor au donat 3% din seria de albume Love Yourself (Her, Tear, Answer).” Așadar, relatează adminele cont-ului, trupa BTS este un model pozitiv nu numai pentru ARMY ci și pentru cei care nu sunt fani.
Omer Meroz este un fan al trupei BTS și are un podcast intitulat Everythingoes cât și un canal de Youtube numit PlanetARMY. Întrebată care este opinia ei în ceea ce privește structura și unicitatea fandomului ARMY, această afirmă următoarele. „Cred cu siguranță că paginile fanilor de pe platformele sociale au contribuit la succesul trupei BTS. Nu neapărat prin crearea de noi fani, dar prin păstrarea celor care sunt deja interesați. Aceste conturi traduc versurile și conținutul BTS, explică sensul care stă la baza mesajului și a muzicii și creează un sentiment de comunitate. Venim într-o gamă largă de vârste, ceea ce înseamnă că avem fani mai maturi și mai stabili din punct de vedere financiar. Cred că ceea ce face ARMY cel mai diferit este că, spre deosebire de orice alt fandom, ARMY a trebuit să lupte foarte mult pentru ca BTS să fie recunoscuți în propria țară, Coreea și mai târziu în vest. Nu a fost tot timpul ușor pentru BTS, ceea ce a creat un fandom foarte organizat, diferit de orice am văzut vreodată. Avem profesori care donează lecții gratuite, avocați care oferă sfaturi juridice gratuite, traducători …”
„După cum ai spus și tu, ARMY este un fandom foarte unic. Este unic nu doar față de fandomurile artiștilor vestici, dar și față de alte fandomuri K-pop.”
Omer Meroz
În ciuda faptului că sunt străini și cântă în mare parte în coreeană, BTS au fost nominalizați la Grammy. Și nu doar atât, anul trecut au avut trei piese pe poziția 1 din Billboard Hot 100 . Am întrebat-o pe Omer dacă crede că un fandom ar putea deveni atât de mare încât să poată țină piept unei industrii muzicale.
„Cred că fanii au o putere incredibilă. Am văzut cum brandurile vestice se adresează fanilor ARMY pentru a încerca să angajeze fandomul, astfel încât să poată profita de pe urma acestuia. Fandomul ARMY este atât de puternic astăzi, încât orice piesă nouă de la BTS care va ieși va ajunge pe locul 1 pe Billboard Hot100 chiar și fără ajutorul radio-ului.”
Omer Meroz
Conform Billboard, graficul Hot 100 are o metodologie blocată, actualizată cel puțin o dată pe an. Se face un raport mediu al graficului prin care streams-urile sunt cel mai puternic factor, urmat apoi de difuzarea radio și apoi de vânzări. Singura dată când trupa BTS a primit cu adevărat difuzare radio a fost pentru piesa „Dynamite” care este scrisă în engleză.
“Dynamite” solds 1.26 million digital copies in 2020, best selling song and the only to surpass 1 million mark in the US this year. (via. MRC Data / Nielsen)
— BTS Charts (@btschartdata) January 7, 2021
Cu toate acestea, piesa „Dynamite” este cea mai vândută piesă în anul 2020 în Statele Unite, o piesă cântată de un grup format din șapte coreeni.