Odată cu apariția pandemiei cu virusul SARS-CoV-2 în lume, fiecare detaliu al vieții cotidiene a fost afectat la niveluri diferite, dar sigure. Virusul ce a avut primele cazuri în China s-a extins gradual, dar rapid, în toată lumea. De la ce era considerat inițial o simplă răceală a ajuns să reprezinte o realitate cruntă pentru majoritatea oamenilor, trebuind să se adapteze rapid la condiții cu care nu s-au mai întâlnit în ultimele decenii. Odată cu închiderea școlilor s-au închis și centrele comerciale, fiind urmate de restaurante, magazine, birouri, teatre, ajungându-se la carantina ce a lăsat multe țări cu străzile pustii.
În România situația a fost ca în occident. Pentru a încetini infectarea cu virusul, statul a luat decizia de a implementa măsuri de protecție, fiind asemănătoare cu cele din alte țări. Astfel în luna martie totul a luat o pauză și s-a mutat în… online. În mod evident, toate aceste schimbări au produs efecte negative și daune asupra indivizilor, dar și asupra economiei.
Odată cu pandemia și măsurile adoptate a crescut considerabil și rata de șomaj. În luna martie rata a crescut cu 0,7% în comparație cu luna februarie.
Grafic cu rata de șomaj în ultimii 3 ani:
Cum au fost afectate afacerile în pandemie
Afacerile au avut și ele de suferit, starea de urgență împiedicând dezvoltarea și creșterea acestora din anumite puncte de vedere. Odată cu închiderea spațiilor comerciale, vânzarea produselor a scăzut drastic, iar mulți comercianți au avut o perioadă grea adaptându-se la noile cerințe. Aceleași probleme le-au întâlnit și cei din domeniul HoReCa, cărora li s-a suspendat activitatea și au rămas neajutorați.
În acest sens, am adresat câteva întrebări patronului Dovani SRL pentru a ne povesti și explica situația companiei sale din perioada pandemică. Brand-ul românesc de fashion masculin ce operează 23 de magazine în centre comerciale și mall-uri din toată țara. „După precedenta criză din anii 2009-2012 compania a avut o politică de creștere anuală de 20-25%, în medie două magazine noi pe an. La început de an 2020 practic continuam aceeași politică de extindere controlată, cu situație financiară solidă și stabilă, ceea ce cred că a contat în lunile ce au urmat”, explică Sorin Eugen Apostoliu în legătură cu situația inițială a afacerii.
Efectul pandemiei asupra planurilor afacerii
Anul 2020 a început normal, cu o creștere în vânzări de 20% față de anul 2019. Domnul Apostoliu afirmă că luna martie a debutat cu o ușoară scădere, ulterior instaurându-se panica asociată creșterii pericolului pandemic. Într-o zi de luni, 9 martie 2020, vânzările au ajuns să se prăbușească la 10% față de 9 martie 2019. „ Au urmat două săptămâni în care magazinele erau pustii, după care autoritățile statului au luat decizia de închidere totală a comerțului din centre comerciale și mall-uri. Trei luni firma nu a avut activitate, doar vânzările magazinului online” spune patronul firmei. Tot acesta explică cum lovitura cea mai puternică a fost faptul că la începerea sezonului cald, care este de obicei luna aprilie, cu toată colecția primăvară-vară pregătită în magazine, a urmat închiderea de 3 luni care a compromis în proporție de 60% vânzările din jumătate de an.
Sprijinul statului și efectele acestuia
Pentru a susține și ajuta afacerile, statul a intervenit inițial prin plata salariilor angajaților trimiși în șomaj tehnic. Mai târziu, statul a dezvoltat un program de finanțare a IMM-urilor prin care s-au pus la dispoziția companiilor bani pentru capital de lucru garantat de către stat. „Măsurile au fost bune și ar fi fost suficiente pentru a depăși p criză scurtă de 2-3 luni. Din păcate, pandemia pare cu o durată mai lungă și cu o evoluție imposibil de anticipat”, afirmă acesta. Ulterior măsurilor inițiale, statul a lăsat fiecare afacere să se descurce singură.
Evoluția vânzărilor online
După închiderea spațiilor comerciale și a mall-urilor, fiecare afacere a trebuit să se reorienteze, multe dintre acestea focusându-se pe vânzarea online. Astfel se poate observa o creștere considerabilă în vânzările online. „Este adevărat, vânzările online au crescut în cele 3 luni de lock-down cu 300%, dar în ce privește activitatea companiei înseamnă o creștere de 1% la 3%. Ulterior ea s-a redus și s-a stabilizat la 50% față de lunile anului anterior. Încercăm să consolidăm un trend de creștere, dar este un proiect pe termen mediu și lung”, spune patronul Dovani.
Criza generată de pandemie a fost una dură pentru multe afaceri, iar incertitudinea duratei acesteia nu poate decât să îngreuneze planurile antreprenorilor. L-am întrebat pe Sorin Eugen Apostoliu cum vede el viitorul crizei și cât estimează acesta durata acesteia: „Scenariul optimist este cel în care pandemia se va încheia până la sfârșitul anului 2021, ceea ce ar face posibil ca vânzările să ajungă la nivelul din 2019 în anul 2022 (varianta cea mai optimista, anul 2023 este varianta mai moderată). Scenariul pesimist este cel în care pandemia nu se va încheia în anul 2021, ci va degenera în tot felul de alte complicații.”
Unele afaceri au găsit și o cale de a crește.
Fiecare afacere a întâmpinat dificultățile în mod diferit, în funcție de cât de pregătită era pentru apariția unei crize, dar și de experiența acumulată. În mod evident, această criză cauzată de pandemie nu a fost prevăzută, iar evitarea unei scăderi economice ar fi fost un lucru greu de evitat. Însă, chiar și în lunile grele de lock-down, au existat afaceri care au găsit o modalitate de a-și utiliza timpul liber pentru a crește afacerea sau a o îmbunătăți.
NOD este o cafenea bine cunoscută în județul Botoșani, remarcându-se prin stilul ei retro. Aceasta era deschisă de doar câteva luni când s-au instaurat restricțiile, dar proprietara a reușit să valorifice această perioadă de inactivitate și să-și dezvolte afacerea.
În primă fază am închis tot, deoarece am fost obligați să face, asta timp de două luni. Apoi, când puteam funcționa doar pe livrări, ne-am ambiționat, am făcut bucătăria de la zero, deoarece înainte eram doar cafenea.
Aveam în plan de ceva vreme să facem bucătărie, dar acum pandemia „ne-a obligat” să ne grăbim. Pentru noi a fost cumva un lucru pozitiv sau cel puțin așa l-am privit. Important e să știi să te mulezi pe situație, să te adaptezi și să ai curaj și credința că totul va fi bine.
Această afacere s-a descurcat complet singură în această perioadă dificilă, întrucât statul nu a reușit să acorde ajutorul necesar.
Noi am aplicat pentru măsura II, dar deoarece selecția a fost pe principiul „primul venit primul servit” nu am primit nici măcar acum un răspuns. Practic fiecare antreprenor a trebuit să se descurce pe cont propriu, așa cum a știut.
Anul 2020 a adus multe dificultăți și încercări pentru toată lumea. Afacerile au avut și ele o multitudine de provocări de parcurs pentru a putea supraviețui, însă multe dintre acestea au reușit să le depășească.займы на карточку без процентов