Cum transformi o stradă aglomerată, destinată mașinilor, într-un loc ce găzduiește timp de trei zile povești, muzică, dans și multe zâmbete? Cu acest lucru se ocupă de câțiva ani manifestul urban Street Delivery. A luat naștere în 2006, în București, și încet-încet a prins rădăcini în tot mai multe orașe ale țării. „Nevoia unor orașe pentru oameni” – este deviza Street Delivery, fiind cunoscut ca un eveniment de „responsabilitate civică”.
Craiova este unul dintre orașele care s-a bucurat de trei ediții memorabile. Un eveniment nou, cu o abordare total diferită până atunci, avea să se întâmple pentru prima dată în 2018, datorită unor fete care au vrut să schimbe în bine orașul în care au crescut. Ana, Patricia, Corina și Mirela au spus „da” provocării de a-și lăsa amprenta într-un oraș monoton și de a promova artiști locali și proiecte ale micilor organizații. „Dorința de implicare și convingerea că e necesar să contribuim fiecare dintre noi la dezvoltarea diversității culturale a orașului m-a făcut să accept propunerea colegelor”, spune Ana Cratiță. „Orașul nostru are un potențial foarte ridicat și lipsea un astfel de eveniment”. Din acest punct a luat naștere o nouă comunitate, una implicată, formată în jurul acestui eveniment.
„Craiova avea nevoie de un eveniment complex, cu puternic impact social, un eveniment care să inspire oamenii și să îi ajute să conștientizeze cât de importantă este implicarea fiecăruia dintre noi sau care, pur și simplu, să le descrețească frunțile”
Patricia Ionescu
Tema primei ediții Street Delivery Craiova, Smart Cities, a pus în lumină subiecte precum importanța clădirilor de patrimoniu, reciclarea selectivă sau promovarea transportului alternativ. „La prima ediție, mulți oameni nu cunoșteau conceptul, nu știau la ce să se aștepte de la un manifest urban. Alții știau exact și erau foarte entuziasmați”, spune Patricia. „Oamenii au început să fie din ce în ce mai activi nu doar în cele trei zile ale evenimentului, ci pe tot parcursul anului. De exemplu, unul dintre proiectele născute în cadrul Street Delivery, o ințiativă a unor arhitecți ce își doresc cu adevărat dezvoltarea orașului, are toate șansele să se concretizeze în câțiva km de piste pentru biciclete, atât de necesari pentru noi toți”.
Oamenii descoperă de la o ediție la alta farmecul străzilor ticsite, de obicei, de zgomote și agitație. Și parcă ce se întâmplă în acele trei zile devine firesc, încât nu te-ai mai întoarce la normal. Al doilea an a venit cu idei creative din partea coordonatorilor. Ediția Poezia e în stradă a avut în centrul atenției arta, teatrul și arhitectura. Un adevărat prilej în care cultura să fie promovată, iar poezia, privită într-o altă manieră. Fascinanta Bibliotecă Franceză Omnia a devenit gazda concertelor, recitalurilor de poezie și pieselor de teatru. Astfel, Street Delivery Craiova – 2019 a reprezentat un început de toamnă plin de magie și inspirație. „Pentru noi e vital să punem o cărămidă la dezvoltarea socio-culturală a orașului. Încercăm în fiecare an să implicăm din ce în ce mai mulți oameni, strada să fie o oază de energii frumoase și, mai mult decât atât, evenimentul să lase mereu un ecou pe o durată îndelungată. Efectele acestui eveniment se văd deja, se vor vedea și mai bine în următorii ani”, mai spune Patricia.
Ce faci însă când vrei să organizezi, în timpul unei pandemii, un eveniment bazat pe activități care să aducă oamenii mai aproape unii de ceilalți? Găsești soluții! – ReSoluții a fost chiar titlul ediției anului 2020. Provocările au fost din ce în ce mai multe, dar asta nu a împiedicat desfășurarea acesteia în siguranță. Din contră. A fost ca o gură de aer proaspăt, după lunile grele în care oamenii s-au simțit tot mai constrânși. A fost o ediție „labirint”, care a purtat participanții în colțuri diferite ale orașului, adaptându-se la situația curentă. „Pe cât de dificil a fost să gândim o strategie în acord cu noile norme cauzate de pandemie, pe atât de important a fost să ne continuăm demersul și să aducem o nouă perspectivă asupra normalității. Am activat astfel micro-comunități în puncte diferite ale orașului, unite întru același scop și aceleași principii, iar lucrurile au funcționat minunat. Această adaptare ne-a scos categoric din zona de confort și ne-a determinat să găsim noi soluții, ne-a apropiat și ne-a confirmat nevoia de interacțiune umană”.
Street Delivery Craiova este într-o continuă dezvoltare, iar acest lucru nu este posibil fără oamenii dedicați, care vor să aducă un plus comunității în care trăiesc. „O parte din ceea ce înseamnă S.D. se bazează pe inițiative civice, pe voluntariat, însă are și o componentă ce nu poate exista fără finanțare. Deși este un eveniment cu multă vizibilitate, la noi în țară nu există încă o cutumă în a susține financiar inițiativele socio-culturale, artistice sau educaționale. Sperăm ca munca tuturor oamenilor ce astăzi lucrează în astfel de domenii să se oglindească în socitatea implicată de mâine”.
Featured image: Albert Dobrin