Astăzi, am văzut pandemia prin ochii copiilor. Am întâlnit câțiva copii dintr-un sătuc din județul Hunedoara. Toți m-au întâmpinat cu un entuziasm care li se citea pe chip, cu o privire atât de sinceră și inocentă. Se bucurau. Se bucurau pur și simplu că cineva a venit să-i viziteze.
Prin ochii copiilor
Un băiețel cu păr blond și un zâmbet larg aleargă spre poartă. El este Mihai sau „Mihăiță”, așa cum îi place să i se spună. E pentru prima oară când l-am întâlnit pe Mihăiță, dar a fost de parcă ne cunoșteam de o veșnicie. E un copil tare sociabil, îi place să fie mereu înconjurat de oameni, iar perioada pandemiei l-a ținut departe de prietenii săi. Mi-a spus că își dorește extrem de mult să se întoarcă la școală „Mi-e dor să mă joc în curtea școlii”. Îi lipsesc colegii și profesorii, îi lipsesc orele în sala de clasă, iar pentru el, școala online e obositoare și ar vrea să se joace afară toată ziua. De altfel, e un băiat tare isteț și, chiar dacă orele online îi dau bătăi de cap, acesta reușește să țină pasul cu colegii săi și să obțină note bune.
Tot astăzi l-am cunoscut și pe Cristi, colegul lui Mihăiță, un puști înalt, cu ochii mari și cu obrajii de un roșu aprins. Când l-am întâlnit, ținea în mână un băț din lemn și, cu o privire ageră, urmărea încotro se îndreaptă vacile, pe care nu trebuia să le scape din ochi. Mi-a povestit despre experiența lui cu școala online: „A fost mai ușor să înțeleg lecția când îmi explica doamna în clasă”. Cristi folosește doar telefonul pentru a intra la orele online și, pe lângă asta, locuiește într-o zonă în care uneori nu este semnal, iar conexiunea la internet nu e tocmai bună. Pentru el, nici mersul la școală nu era atât de ușor, fiind nevoit să parcurgă un drum lung aproape zilnic pentru a ajunge. Cu toate astea, Cristi își dorește să învețe și să aibă un viitor strălucit.
Așa l-am cunoscut pe Mihăiță
Mihăiță, Cristi și colegii lor
Prin ochii unei mame
Am vrut să aud și vocea unei mame, așa că Loredana m-a primit cu căldură în casa ei. L-am întâlnit pe fiul ei, Raul, care era mult prea atent la jocurile video pentru ca măcar să observe apariția mea. Pentru Loredana, perioada pandemiei a fost un prilej de a petrece mai mult timp cu copilul său și de a se preocupa constant de educația acestuia. Raul e în clasa a II-a și acum învață tabla înmulțirii, este foarte important ca el să asimileze toată informația. „Eu trebuie uneori să joc și rolul de profesor pentru a mă asigura tot timpul că Raul a înțeles ce i s-a predat”, mi-a mărturisit Loredana. Spre deosebire de alți copii, Raul are acces la tehnologie și beneficiază de mai multe gadgeturi, iar pentru el, trecerea bruscă la învățământul online nu a fost atât de dificilă.
Prin ochii doamnei învățătoare
Doamna Olguța este învățătoare la școala din sat și este foarte îndrăgită de elevi. Ea a reușit să se adapteze rapid la trecerea în online „M-am gândit, în primul rând, la siguranța copiilor și la faptul că trebuie să-i motivăm și să-i ajutăm să învețe la fel de mult și în condițiile actuale”. Părinții joacă un rol extrem de important în perioada aceasta, iar doamna învățătoare s-a bucurat de sprijinul acestora, ceea ce a făcut procesul de adaptare la mediul online, mult mai ușor. Cât despre copii, doamna Olguța spune că au fost extrem de receptivi.
„Este destul de dificil pentru clasa I, care acum învață alfabetul și a trebuit să recurg la o mulțime de metode prin care să mă asigur că au reușit să înțeleagă”.
Am stat puțin de vorbă și cu conducerea școlii din sat și am obținut câteva date statistice cu privire la procentul elevilor care au acces la tehnologie și beneficiază măcar de un dispozitiv cu care să poată participa la orele online. De altfel, am aflat și faptul că Ministerul Educației va trimite tablete pentru toți elevii, până la începerea celui de-al doilea semestru.
În România procentul copiilor aflați în risc de sărăcie este foarte ridicat, în special al copiilor din mediul rural. Raportul „Impactul COVID-19 asupra copiilor din Europa” realizat de Save the Children International atrage atenția asupra consecințelor fără precedent ale pandemiei asupra bunăstării, educației și siguranței copiilor, după ce analizează comparativ situația unor țări europene. În fiecare dintre aceste țări, presiunile financiare asupra părinților au produs, în perioada martie – iunie, o creștere a riscului de sărăcie în rândul copiilor, cel mai ridicat procent fiind înregistrat în România.
Tot astăzi, am experimentat o mulțime de emoții. Am înțeles că cei mici au simțit pandemia cu totul diferit. Pentru ei a fost o pauză de joacă. Deși au fost nevoiți să se joace singuri. Acum, nimic nu se compară cu sclipirea din ochii lor, atunci când alți oameni le calcă pragul.