Pentru mulți liceeni care studiază la un liceu vocațional atestatul înseamnă 4 ani de teorie, practică și zeci de ore de muncă comasate într-o singură lucrare finală. Lucrare care va determină dacă respectivului elev îi sunt sau nu recunoscute cunoștințele dobândite pe parcursul liceului.
Acest atestat constă din 2 probe. Prima este practică, reprezentată de o lucrare care este realizată în incinta școlii sub supravegherea profesorului de la atelier, iar mai apoi reproducerea unui detaliu din această lucrare, în fața unui alt profesor îndrumător. A doua probă este teoretică și este reprezentată de o lucrare scrisă, în care se descrie tema și inspirația din spatele lucrării practice, elevii urmând mai apoi să o prezinte în fața unui comitet de profesori. Este un volum destul de mare de muncă, dat fiind că aceștia se află și în anul terminal. Astfel, mulți dintre ei încep să se documenteze și să schițeze încă de la sfârșitul clasei a 11-a. Urmând mai apoi, la începutul clasei a 12-a să discute cu profesorul îndrumător despre ideile adunate și să înceapă munca.
Cam așa decurgea procesul de susținere al atestatului până anul trecut, când pandemia a venit și generațiile de absolvenți ai anului 2020 și 2021, au fost nevoite să improvizeze.
Primii absolvenți din pandemie
Generația 2020 a fost oarecum mai avantajată din anumite puncte de vedere. Ei s-au putut întâlnii în format fizic în prima jumătate a anului școlar, pentru a discuta despre lucrările finale și chiar a finaliza, unele dintre ele. Pe de altă parte aceștia au fost nevoiți să stea față-n față cu incertitudinea adusă de începutul pandemiei, neștiind cum vor evolua lucrurile. Mai multe lucruri despre această experiență ne poate spune Freeman Gloria, absolventă a generației școlare 2019-2020 și în prezent studentă la ilustrații în Marea Britanie.
„Pentru mine pandemia și prima carantină au avut un impact foarte mare. Am fost mai demoralizată ca niciodată. Nu m-am putut concentra deloc pe școală si ce era mai important de făcut. Fiind de asemenea și elev la un liceu de artă, lipsa orelor de atelier s-au simțit cel mai tare. Astfel, neavând nici motivația să termin atestatul. După ceva timp însă am început să accept și să mă adaptez situației, dar din păcate a fost prea târziu.” Gloria a mai adăugat că „Locul în care creezi ca artist este foarte important, iar fără acesta eu nu am fost capabilă să termin lucrarea de atestat.”
a doua generație de absolvenți
Dacă experiența anului trecut a fost una foarte neplăcută și plină de incertitudini, elevii noului an școlar sperau la ceva mai multă certitudine și experiențe pozitive. Dat fiind că nimeni nu știa încă cu ce se confruntă exact, siguranța unui viitor mai bun nu prea a existat. Iar la capitolul experiențe, acestea au fost foarte diferite.
Ana Maria Dragoș, studentă la Liceul de Artă Sibiu, specializarea grafică, spune că „Situația curentă nu m-a împiedicat în vreun fel în a-mi duce munca la bun sfârșit.”, iar când am întrebat-o despre cum a decurs procesul de susținere ea a spus „Am fost destul de dezamăgită că prezentarea lucrării nu s-a susținut fizic, în opinia mea întreaga experiență ar fi fost mult mai autentică în acest fel.”
Mihail Nistor, student la Liceul de Artă Sibiu, specializarea pictură, spune că „Pentru mine atestatul o fost o experiență destul de neplăcută. Am fost nevoiți să luăm pânzele de la atelier și să le ducem acasă, să lucrăm la ele. Îți dai seama că nu ne convenea ideea. În alte condiții, atestatul îl realizai la atelier, și acasă te duceai și învățai pentru bacalaureat sau te relaxai. Acum am fost nevoiți să le facem pe amândouă în același timp. Când am revenit în format fizic, am fost nevoiți din nou să îl aducem la școală și să il finisăm. Lucru care ne-a dat complet peste cap.”
un viitor mai sigur
Această situație nefastă ne-a luat pe toți pe nepregătite. Unii dintre noi au fost mai afectați decât ceilalți, s-au adaptat mai greu. Alții au reușit să treacă mai ușor peste acest obstacol. Cu toate acestea, consider că situația respectivă, de a susține un astfel de examen practic în izolare, ne-a deschis ochii la nevoia de a găsii niște soluții practice pentru desfășurarea examenelor, indiferent de situațiile apărute. În primul rând pentru elevi, iar mai apoi pentru profesori.автокредит под залог