Chiar dacă la început eSport-ul nu era atât de mediatizat, în ultimii ani, acesta s-a transformat într-o industrie de miliarde de dolari. Nu contează faptul că este vorba despre jocuri video, eSport-ul este tratat ca un sport profesional, unde jucătorii sunt plătiți, există milioane de fani, sponsori și turnee pe tot globul.

Ce este eSport-ul?

Spacewar

Esport-ul este un termen utilizat în cadrul competițiilor de jocuri video, funcționând după cum am spus și mai sus, asemeni sporturilor. Este vorba de un joc care are regulile lui, obiectivele lui și jucători care trebuie să fie mereu antrenați. Prima competiție cunoscută de jocuri video a avut loc la Universitatea Stanford din California, unde un grup de studenți s-au luptat pe jocul Spacewar pentru a câștiga un abonament la faimoasa revistă Rolling Stone.

audiență și venituri

Multă lume crede că doar gamerii se uită la eSports, însă raportându-ne la NJ Games, 40% din spectatori nu au jucat jocul pe care îl urmăresc. Audiența eSport a crescut de la 395 milioane de spectatori în anul 2018 la 454 milioane în anul următor, așteptându-se ca până în anul 2022 audiența să depășească 645 milioane de spectatori.

Odată cu creșterea numărului de spectatori, au crescut și veniturile acestei industrii. Devenind o industrie populară, au fost remarcați de diferiți investitori și diferite branduri, ajungând la suma de 400 de milioane de dolari, câștiguri doar din sponsorizări, în anul 2019. Potrivit companiei Newzoo, care analizează industria gaming-ului, în anul 2018 câștigurile din eSports s-au ridicat la peste 865 milioane de dolari, ajungând în anul 2019 la suma de 1.1 miliarde de dolari.

Cât câștigă acești “sportivi” virtuali?

Multă lume își pune această întrebare, iar un răspuns scurt ar fi extrem de mult. Odată cu creșterea și popularizarea acestei industrii, numărul jucătorilor profesioniști a crescut mai mult ca niciodată, câștigurile acestora din anul 2019 depășind suma de 195.000.000 milioane de dolari.

Jocurile care au adus cele mai mari câștiguri în anul 2019

  1. Fortnite, având câștiguri de 54.815.883 milioane de dolari, 2093 jucători profesioniști și 249 de turnee.
  2. Dota 2, având câștiguri de 43,373,966 milioane de dolari, 1003 jucători profesioniști și 132 de turnee.
  3. CSGO, având câștiguri de 11.800.867 milioane de dolari, 2905 jucători profesioniști și 421 de turnee.
  4. Call Of Duty: Black Ops 4, având câștiguri de 6.514.307 milioane de dolari, 342 jucători profesioniști și 37 de turnee.
  5. Overwatch, având câștiguri de 5.551.298 milioane de dolari, 1010 jucători profesioniști și 46 de turnee.

România dă mâna cu eSports?

Pentru a răspunde la această întrebare, am contactat un fost jucător profesionist de CS:GO pe nume Iulian Hagău aka iGm care încă din perioada liceului era membrul unor echipe profesioniste din România.

“România este o țară implicată în această lume, însă diferența dintre eSportul românesc și eSportul din afară e foarte mare.”

Iulian Hagău, aka iGm

În momentul în care Iulian a început să joace cu diferite echipe și să participe la concursuri, singurul concurs existent în România era Warnight-ul, organizat de un tip pe nume “bebe”. Însă nu prea aveau premii, deoarece nu erau echipe pe care lumea dorea să le vadă, nu erau spectatori și nu existau sponsorizări. Singurele premii erau niște skinuri pe armele din CS:GO, pe care dacă le vindeai câștigai 10-15 euro.

“Nu te jucai ca să câștigi bani, te jucai ca să te afirmi.”

Iulian Hagău, aka iGm

Bucureștiul găzduiește turnee DreamHack aproape an de an, în anul 2015 fiind prezenți peste 25000 de spectatori, pe durata celor 3 zile. Tot în anul 2015, ca parte a eSport-ului românesc, PGL România a început calificările pentru concursul de League of Legends, sub denumirea de PGL Legends of the Rift Sezonul 1. Însă cea mai importantă competiție de eSport din România a fost Dreamhack Cluj din anul 2015, în  cadrul căruia s-a ținut și unul dintre cele 3 turnee Major de Counter-Strike Global Offensive, loc unde au participat cele mai bune 16 echipe ale lumii, însă din păcate fiind ultimul an.

“Fanii români au făcut foarte multă mizerie și foarte mult haos iar din cauză că a fost super așa, gipsy, s-a hotărât că n-o să se mai organizeze niciodată un Major în România”.

Iulian Hagău, aka iGm

În anul 2019 a avut loc un nou eveniment destinat gaming-ului, la București, sub numele de Bucharest Gaming Week. Acest eveniment a fost ținut în Palatul Parlamentului și a atras atenția mulțimii, astfel mai multe companii au organizat și sponsorizat diferite evenimente de gaming.

În ciuda acestor evenimente, Iulian afirmă faptul că nu există concursuri în România.

“Nu există concursuri în România și toată lumea se plânge de asta. Nu avem echipe care să țină și să joace mult timp împreună, care să fie loiali și să construiască ceva împreună. În afară sunt mult mai mari șansele ca eSportul să devină o carieră.”

Iulian Hagău, aka iGm

Toate concursurile la care se putea participa erau în afară, iar pentru a putea participa la ele, era nevoie de cineva care să te sponsorizeze. Însă acum, un fost coechipier al lui Iulian, pe nume “jaxi”, organizează la pub-ul Nexus din București concursuri de CS:GO din banii pe care îi strânge pe stream, ultima dată având premii de 2500 de euro.

Iulian-despre eSport-ul în România

Cât despre veniturile și traiul din eSport, Iulian ne arată adevărul trist de la noi din țară.

“În România din eSport nu s-ar putea trăi în momentul de față mai ales că se impozitează ca și jocurile de noroc, plus că o organizație românească n-ar putea susține o echipă din punct de vedere financiar.”

Iulian Hagău, aka iGm
Iulian-despre eSport-ul în România (video întreg)

Comments are closed.