Deși K-Pop-ul a explodat în vest în ultimii ani, sunt destul de multe lucruri unii dintre noi ar putea să nu știe despre acest gen muzical. De la coregrafie complicată la vestimentație originală și muzică inspirată în mod special de cultura oamenilor de culoare, K-Pop-ul este mult mai amplu decât te-ai gândi. În acest articol vei găsi câteva lucruri intersante dar și neobișnuite despre K-Pop și cultura coreeană.

1. ‘Hyung’ ‘oppa’ ‘unnie’

Jungkook & Jin
Jin & Jungkook by somagnews

Deși ține mai mult de cultură decât de genul muzical, de obicei artiștii K-Pop nu își spun pe nume. Este o formă de respect și de familiaritate când artiști (și coreeni în general) folosesc aceste onorifice. În general, băieții folosesc hyung care s-ar traduce în frate mai mare pentru alți băieți sau dongsaeng pentru frate sau soră mai mică. Fete folosesc oppa pentru băieții mai mari iar pentru fetele mai mari folosesc unnie. Fiecare grup K-Pop are un lider iar cel mai tânăr membru se numește maknae.

2. K-pop-ul nu este un singur fandom, sunt sute de fandom-uri în k-pop

MAMA crowd
KPOP fans at MAMA awards

Deși așa ai spune, fanii K-Pop nu sunt toți fani aceluiași artist. Da, un fan ar putea să urmărească mai multe grupuri dar în general fiecare artist K-Pop are propriul fandom iar fandom-ul are propriul nume. BTS are fandom-ul numit A.R.M.Y, Blackpink are fandom-ul numit BLINKS iar TXT are fandom-ul numit MOAs. Un alt lucru pe care l-ai găsi interesant ar fi faptul că nu fanii își numesc fandom-ul, dar artistul.

3. SM, YG, JYP – the big three

The Big Three
JYP, YG and SM by Soompi

K-Pop-ul a fost de foarte mult timp condus de aceste trei companii. De obicei artiștii de la aceste companii primesc cel mai mult timp la televizor, sunt chemați la cele mai vizionate emisiuni și sunt sprijiniți din spate de companii milioanare cu bugete imense pentru videoclipurile lor muzicale și albumele produse. BTS a fost primul și singurul grup care să nu facă parte din The Big Three și să câștige Daesang-ul Artistul Anului la premiile MAMA în 2016. Big Hit Entertainment, compania care deține BTS, a întrecut aceste companii în 2019, valoarea lor netă fiind mai mare decât ale celor trei adunate la un loc.

4. Cum au schimbat big hit și bts k-pop-ul

K-Pop-ul încă este digerat de către cei care nu sunt fani acestui stil de muzică cu un semn de întrebare. Această concepție pe care majoritatea oameniilor o au despre pop-ul coreean cum că ar fi plin de efecte, draguțe dar ciudate coregrafii și muzică care să nu însemne neapărat nimic nu este departe de adevăr. Cele trei companii, JYP, YG și SM, au împins și susținut această teorie folosind metode cum ar fi “lipsync-ul”, “fan service” care este un termen ce descrie o relație dintre unii membri împinsă și forțată doar pentru că fanilor le place cum acești doi membri interacționează cât și contractele care pe web au luat numele de “slave contracts”. Big Hit este prima companie care nu are acest fel de contract, deși artiștii se antrenează și primesc ore de dans și cântat plătite de companie. Când aceștia debutează, tot ce căștigă de pe urma albumelor sau concertelor se va împărți între companie și artist, fără ca membrii grupului să aibă de plătit înapoi pentru anii în care aceștia au fost ‘K-Pop trainees‘. Membrii trupe BTS sunt printre puținii idoli care își compun singuri muzica și versurile, de obicei companiile K-Pop angajează artiști vestici precum will.i.am, Kanye West, Ludacris și Akon să compună pentru grupurile lor.

5. Contractele idolilor în k-pop

View this post on Instagram

Lovesick girls today🖤

A post shared by BLΛƆKPIИK (@blackpinkofficial) on

Media vestică folosește termenul de slave contracts pentru aceste contracte, criticând sistemul robotic în care idolii coreeni se antrenează de la vârste și de 10 ani. Potențialii idoli pleacă de acasă să trăiască împreună cu alți potențiali idoli, luănd cursuri pentru dans, muzică și limbi străine. În fiecare lună aceștia concurează între ei pentru sanșa de a debuta. În 2012, The Wall Street Journal reportează faptul că SM Entertainment plătește în jur de 3 milioane de dolari pentru a antrena un potențial idol.

6. comebacks

Twice
Twice by The Korea Herald

Grupurile K-Pop pot să aibă până la 3 sau 4 lansări de album pe an, termenul folosit pentru o lansare de album și concept în K-Pop se numește comeback. De asemenea, este normal pentru aceste grupuri să lanseze albume în limba japoneză sau chineză, fanbase-urile în aceste țări fiind uriașe.

7. A.R.M.Y

army
BTS Concert by Research BTS 🔍

Probabil cel mai interesant și neobișnuit lucru pe care o să-l întâlnești în K-Pop este fandom-ul trupei BTS, A.R.M.Y sau Adorable Reprezentatives MC for Youth. Numit cel mai mare fandom în prezent, ARMY este văzut mai degrabă ca o subcultură. Acest fandom este format din fani de diferite vârste, culturi, rase și genuri. Prezența acestor fani în media socială este impresionantă, ei pot ușor să ocupe locul pe trendurile de pe Twitter în doar câteva minute, postările trupei BTS de pe Twitter de obicei au peste 2.5 milioane de like-uri, ceva ce nu este normal pentru această platformă iar paginile fanbase-urilor sunt tot timpul urmărite și updatate la zi. De ce este acest fandom atât de diferit de celelalte? Fie pentru că există fanbase-uri pentru aproape orice, cum ar fi BTS ARMY Bar Association⁷, ARMY Social Science⁷ sau pagini care se ocupă cu statisticile din fandom cum ar fi Research BTS⁷, fie pentru că fandom-ul este unul foarte caritabil. Pagina One in an ARMY⁷ Charity Project⁷ este o proiect început și susținut de către fani. Unul dintre cele mai memorabile acte de caritate făcute de către acest fandom a fost în 6 iunie 2020 când a fost anunțat că trupa BTS a donat 1 milion de dolari pentru cauza Black Lives Matter. În 26 de ore, hashtag-ul MatchAMillion a fost trenduit iar fandom-ul a reușit sa doneze cauzei aceeași sumă de bani. În 2018, UNICEF mulțumește fanilor BTS pentru campania #RoarForChange și pentru suma în valoare de 1 milion de dolari care a fost strânsă. Există și proiect de caritate care sunt programate pentru ziua de naștere a fiecărui membru și în care fanii donează sau plantează copaci. Mai jos puteți viziona fiecare act de caritate făcut de acest fandom de pe întregul glob.