În ciuda faptului că latura artistică îl poate ajuta foarte mult pe un copil să se dezvolte, materiile vocaționale sunt tratate superficial în școli.
orar
În clasele primare este oferită destul de multă atenție orelor din domeniul artisctic. În fiecare săptămână elevii au câte o oră de curs materia numită Muzică și Mișcare (MM), plus o oră de Joc și Mișcare (JM). Pe lângă acestea elevii mai au două ore de curs intitulate Arte Vizuale și Abilități Practice (AVAP). În acest caz învățătorii preferă să facă într-o săptămână două ore de desen, iar în altă săptămână două ore de lucru manual.
În generală scad orele în domeniul artistic. Elevii au în fiecare săptămână câte o oră de desen și una de muzică.
La un liceu de tip teoretic depinde la ce fel de profil este tânărul respectiv. Dacă elevul se află la un profil real. va face câte o oră de desen, respectiv muzică, dar doar o dată la două săptămâni în clasa a 9-a și a 10-a. Începând cu clasa a 11-a elevul nu va mai face aceste două materii. La profilul uman în clasa a 9-a se face câte o oră pe săptămână de arte plastice și educație muzicală. Din clasa a 10-a se face într-o săptămână desen, iar următoarea muzică. În clasa a 11-a se face doar câte o oră de desn în fiecare săptămână, iar în a 12-a o dată la două săptămâni doar.
Clasele primare
Se sună clopoțelul de intrare în clasă. Fiecare elev din clasa a 3-a B de la școala Numărul 17 din Sibiu se așează frumos la locul său în bancă. Cu toții sunt entuziasmați deoarece este ora de muzică. Intră învățătoarea în clasă. Este liniște totală. După ce cadrul didactic le amintește de ce făcuseră săptămâna trecută, se începe cu vocalizele: Aaaa, Eee, Iiii, Ooo, Uuu. Urmează cântecul de ora trecută : „Tot ce e pe lume”. Înainte de a se apuca de un nou cântec, învățătoarea le zice copiilor o ghicitoare:
„N-o poți cumpăra sau vinde/ Nici în mână n-o poți prinde. / Dar o poți lua cu tine, / Să te ai cu lumea bine.”
Elevii strigă de nerăbdare: „Prietenia”. Doamna învățătoare dă din cap că au avut dreptate așa că se aud zgomote de fericire în sală. Pentru a putea copilașii să memoreze melodia se învață câte două versuri pe rând, nu se recit, ci se fredonează versurile. Pasul final îl reprezintă cântarea întregii melodii. Elevii bat din picioare și din mâini în timp ce cântă. Alții își folosesc jucăriile muzicale confecționate manual: o sticlă de plastic, împodobită de ei, în interiorul căruia se află un pumnulț de orez. Toți elevii zâmbesc și se bucură de această oră care are numele de muzică și mișcare(MM).
Copii sunt la fel de entuziasmați și de ora cu acronimul AVAP (arte vizuale și abilități practice). În cadrul acesteia fie se pictează fie se crează manual diverse decorațiuni. Deobicei le sunt puse pe tablă modele după care să se ia, alteori le este oferită o temă, având ca scop să își exerseze imaginația. La finalul orei de desen se realizează TURUL GALERIEI: pe mai multe ațe cu cleme se agață fiecare lucrare și apoi colegii le comentează împreună.
Elevii din clasele primare sunt în continuare fermecați de ceea ce fac la cursuri precum desen și muzică. Acești copii, find la o vârstă foarte fragedă, sunt o fire curioasă. Le este ușor să se exprime și nu le este frică de posibilitatea de a spune ceva greșit. Lor le face plăcere să experimenteze lucruri noi și sunt mândrii de ei când realizează ceva precum un simpu desen pe o foaie de hârtie, deoarece este făcut de mânuțele lor.
Clasele gimnaziale și liceu
Din păcate această atitudine plină de entuziasm în clasele primare în cele gimnaziale pare să se evapore. Elevii devin din ce în ce mai dezinteresați, mai ales de materiile legate de latura artistică. O astfel de energie îi poate aduce discomfort profesorului și nu își va mai da la fel de mult interes ca înainte dacă vede că nu are cu cine să interacționeze.
Poate cadrul didactic încearcă să folosească diferite metode de a le atrage atenția copiilor: să vină cu chitara la ore, ținut morală cu privire la artă; dar din păcate eforturile profesorului nu dau roade deobicei. Alteori profesul este dur și dă note mici sau le predă teorie. Mai mult de atât după ce că elevii nu il respectă pe profesor, vor avea totuși pretenția de a avea media 10 la aceste materii. Copii nu mai au ambiția de a învăța ceva, ci „vânează” nota 10. Deșii unii copii au talent la aceste materii, nu se îndreaptă către profesor ca să îi sfătuiască. Se rezumă la ce găsesc în mediul online sau fac cursuri suplimentare.
Mi-ar plăcea ca profesorii să nu mai predea teorie la desen, ci să ne lase pe noi să facem picturi. Nici nu țin minte să îl fi văzut pe profesorul de desen să țină o pensulă în mână.
Alice, elevă în clasa a VIII-a, școala 17 Sibiu
La liceu, dacă nu te aflii la unul vocațional, dezinteresul față de muzică și desen crește și mai tare. Orele de educație plastică sau muzicală nu se iau deloc în serios, elevii chiar lucrează ceva atunci când sunt puși în situația de a lua o notă, și atunci superficial sau îl roagă pe un alt coleg să îi facă desenul.
În ciuda faptului că elevii nu își dau deloc interesul la aceste materii, ei sunt foarte legați de mediul artistic: ascultă mereu muzică fie cu volumul la maxim în casă fie în căști pe stradă, își asortează ținuta, se uită la filme, unii își decorează camera în funție de personalitea lor, și multe altele. Ei nu își dau seama că aceste materii reprezintă o dificultate dar care odată depășită îi va putea ajuta și în alte domenii precum: matematică, română, limbi străine, etc.
Transpunerea artei în literatură
Doamna profesoară de română de la Colegiul Național Octavian Goga Sibiu, Vișan Ramona, consideră că pe lângă disciplinele exacte,respectiv cele din sfera umanistică, atenția trebuie să se îndreptate spre educația artistică, plastică și muzicală, pentru a-i oferi elevului oportunitatea unei dezvoltări integrale și armonioase a personalității sale.
Abordările multidisciplinare și transdisciplinare sunt recomandate în liceu pentru că îi permit elevului raportarea autonomă, reflexivă și critică la conținuturile studiate,valorificarea deopotrivă a cunoștințelor și a creativității, respectiv exersarea inteligențelor multiple.
Vișan Ramona
Doamna profesoară pentru a-i încuraja pe elevii săi să se exprime artistic le oferă oportunitatea de a se afla în fața frumosului, prin vizite la galerii sau concerte la filarmonică. Astfel ei își pot descoperi și forma gustul estetic.
În cadrul orelor de limba și literatura română deseori apare în discuție ramura artistică: fie că vorbesc de „lectura” imaginilor sau a operelor de artă, fie că se raportează la stimulul muzical. Un exemplu bun este curentul romantism la care cadrul didactic nu se raportează doar la textul literar, ci și la filozofie,pictură sau muzică. Astfel îi ajută pe elevii săi să aibă o imagine de ansamblu asupra manifestărilor culturale.
Toate aceste resurse artistice devin auxiliare pentru cunoaștere și autocunoaștere, pentru înțelegerea fenomenelor culturale studiate la română. Literatura este un spațiu plurivocal, al dialogului și interferențelor artelor. Prin urmare, intenționat sau spontan, ajungem inevitabil în această sferă, spre bucuria mea.
Vișan Ramona
Ca activități alternative, doamna profesoară le propune frecvent eleviilor să realizeze proiecte cultural-artistice în care să își valorifice înclinațiile artistice. Copii sunt entuziasmați când primesc astfel de provocări la o materie destul de importantă în liceu, așa că oferă o seriozitate deosebită în realizarea proiectelor. De exemplu într-un an o clasă de profil real elevii au trebuit să găsească metode artistice prin care să exemplifice opere de artă ale scriitorilor români clasici. . Unii au realizat pe baza unei poezii de a sa o pictură sau un desen. Alții au ales să le asocieze cu piese muzicale, considerate de ei potrivite.
Așadar, prin activitățile integrate realizate cu elevii mei urmăresc dezvoltarea cunoașterii în diverse domenii ale culturii, dezvoltarea competențelor transversale, precum cea de investigație interdisciplinară, dar și configurarea unui climat de cercetare, a unei atmosfere de emulație care în timp să ia amploare.
Vișan Ramona
influența artei de la o vâstă fragedă
Astfel, copii care au cunoștințe și în domeniul artistic se vor descurca mai bine și la școală. Eveline este studentă în anul întâi la Facultatea de Construcții din cadrul Universității Tehnice din Cluj Napoca, la specializarea Inginerie geodezică, însă ea din totdeauna a ieșit în evidență datorită caracterului ei artistic.
Întotdeauna am fost atrasă de activități din domeniul artistic, iar pe lângă canto, concomitent am cântat în Corul Allegretto, am participat la cursuri de pian și de chitară și timp de 8 ani am jucat în piesa „Faust” regizată de Silviu Purcărete. De la vârsta de 5 ani am participat la cursuri de balet până în clasa a 11-a. Recent am intrat într-o trupă, 100M, cu care am avut câteva concerte locale.
Eveline Buta
Pe lângă toate aceste activități deosebite, Eveline a acordat un interes mare învățăturii. A studiat un liceu de profil real (oferindu-i oportunitatea de a învăța câte ceva din fiecare domeniu) și a participat la numeroase concursuri și olimpiade, iar cele mai importante rezultate le-a obținut participând 4 ani la etapa națională a olimpiadei de geografie.
Ea participând la atât de multe activități extrașcolare a avut parte de multe oportunități care au avut un impact pozitiv asupra sa. A construit prietenii cu persoane care poate împărtăși interese comune. A învățat de a lucra în echipă și de a-și susține colegii. Participând la la multe evenimente în care a trebuit să vorbească în public, și-a creat o prezență scenică, i-a crescut încrederea în sine, și a ajutat-o să acționeze în situații neprevăzute, păstrându-și calmul și optimismul. Aceste experiențe au ajutat-o și îm dificultățile întâmpinate la școală. A învățat să fie mai organizată cu timpul său și să se pregătească de ore într-un timp scurt.
În ciuda succesului deosebit realizat de Eveline în domeniul artistic, ea a ales să studieze un domeniu real, inginerie geodezică, datorat de pasiunea ei față de geografie. Studenta cum din totdeauna a participat la numeroase evenimente și cluburi și-a dat seama că este o fire activă, motiv pentru care îi place profesia pe care și-a ales-o. Îi oferă șansa de a face și muncă de birou, dar și muncă de teren.
Dar a oferi în continuare timp pasiunilor ei deoarece o ține conectată cu lumea din jurul său și prin orice forma de artă Eve își exprimă sentimentele, se relaxează și se eliberează de stres. Încă are multe de învățat în domeniul artistic și poate în viitor va face o facultate pe această ramură.